Tråkig kunskapskälla till oväntad andvändning

Publicerat: 2010-01-04 @ 21:18:12 i kategorin: Tankar, Kommentarer (3) bloglovin
Som jag nämnt tidigare ska jag ha en tenta i kursen individens kognitiva funktioner snart. 
Vilket, kortfattat, handlar om funktioner för att bearbeta information, tex. att kunna tänka, se, minnas, höra osv.
Vilket säkert är jätteintressant för er att veta, men vänta jag kommer någonstans med det här också, jag lovar.

Jag har varit väldigt skoltrött ett tag och den här kursen har varit speciellt tung. Jag skulle gärna, gärna sluta nu, men man kan ju inte ge upp på mållinjen. Tro mig ämnet jag läser är jätte intressant, men kanske inte just nu..  

Idag läste jag kapitlet om perception, vilket handlar om informationsinnehållet i sinnesintryckena. (Tro mig det här kändes som rena grekiskan i början, nu känns det mest som tyska)
Iallafall, en del av kapitlet handlar om djupperception, vilket var mycket intressant (mot all förmodan).
En "Aha"-upplevelse rakt igenom. Satt och tänkte; "Men det här känner ju jag igen.." och inte så konstigt det heller. Djupperseption handlar om hur man uppfattar saker långt bort, till skillnad från objekt nära och vilka ledtrådar som hjälper oss att avgöra avstånd. Kontraster och suddighet, linjärt perspektiv, textli/struktur, skuggor är exempel på dessa ledtrådar, det fanns även andra ledtrådar som jag inte kände till tidigare.
Jag blev hur lycklig som helst, äntligen något jag kan, något jag känner igen och något jag har nytta av nu, när jag målar och tecknar osv.

Det finns kunskaper överallt för den som vill skapa, i nästan allt du lär dig, det är bara att titta efter det. Oavsätt om du läser en skönlitterär bok, eller kursliteratur om biologi, psykologi, historia, svenska, idrott, så får du hela tiden kunskap som kan hjälpa dig i din skapande och i livet. Så håll ögon och öron öppna.
KOMMENTARER
Malin

SV: Ja gillar dina illustrationer!!! Tycker sånt är riktigt läckert =)

2010-01-05 @ 21:03:51
URL: http://mjomalinjohansson.blogg.se/


E- Bloggen om mode & skönhet- Tävling pågår !

Gillar din blogg !

2010-01-07 @ 13:01:31
URL: http://hondaremelie.blogg.se/


sabina

Sjuuuukt snygg header! :)

2010-01-08 @ 23:18:11
URL: http://kjellhard.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0