Ja, det borde var helt jävla naturligt!

Publicerat: 2010-01-09 @ 11:53:17 i kategorin: Tankar, Kommentarer (1) bloglovin
Satt och läste bloggarna jag följer på blogglovin, och gick in på Annas blogg, Garderobsgrubbel & byråbekymmer. Hon hade skrivit ett inlägg om plus sizemodeller och som hon uttryckte sig: "Det borde bara vara helt jävla naturligt!"
Ja, det borde vara helt jävla naturligt att kunna vara stor och vacker. Smal och ful! Nä, men ni förstår vad jag, menar.
Det ska vara helt jävla naturligt, att vi människor finns i alla (olika), storlekar, färger och former. Utan att det blir världens uppror för att det är så. För några hundra år sedan var modet att vara "stor", för det vissade på välstånd.

Tänka vad det ändrar sig, och vad symboliserar isåfall att vara small idag? Om att vara stor då symboliserade välstånd.

Enligt min personliga åsikt tycker jag bortsätt från den hälsofara som finns med att vara överviktigt. Att det är helt upp till den egna individen vilken vikt, form, storlek man trivs i. Vissa människor är skit snygga kraftiga, vissa är vackra smal, andra har vackra kurviga former och några vackra raka former. Det ska vara en fråga om vad den egna individen känner sig mest bekväm i, det är en fråga om vad samhället tycker, idealet.

Nu kommer man väl få höra att man är en hycklare. "-Men du har väl också bantat för att bli smal?" Ja, jag har inte bara bantat för att bli smal, jag har trännat och ätit rätt för att må bra och trivas med mig själv och få den kroppsform jag tycker jag passar bäst i/trivs bäst i/ser best ut i/mår bäst i.

Jag kommer aldrig glömma vad en god väns mamma sa till mig efter jag gått ner några kilo i somras. "Men, gud vad smal och ful du blivit" Tror ni jag blev paff eller, vad svarar man på det? Men det är precis som hon sa, vi människor ska inte automatiskt blanda ihop smal med vacker. Det är något att lära sig av.

Men jag måste påpeka att jag inte alltid är såhär "klarsynt", vissa dagar står jag också där framför spegeln och säger: "gud vad tjock jag är.." och sen hör man J innefrån badrummet, med en monoton ton. "nej, det är du inte.."
Nästa gång ska jag kanske inte säga så, nästa gång kanske jag ska stå där och sucka och säga: "Gud vad jag inte trivs med denna kroppsform, vill ha den jag mår som bäst av."
Eller så ska jag inte stå där alls och sucka utan göra något åt det istället. Jag kan ju alltid försöka anstränga mig.  
KOMMENTARER
Madeleine

Jag tycker det är farligt att förespråka plus-size modeller. Det är alltid det ena eller andra, men det är ju faktiskt bara att inse (precis som du sagt också) att ikoner som beth ditto och sådant är icke bra. Det är inte hälsosamt någonstans, och jag avskyr den här "plus-size trenden".

2010-01-12 @ 20:18:06
URL: http://mbym.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0